بررسی تطبیقی نقوش باستانی(هخامنشیان و ساسانیان) با نقوش کراپ سیرکل در جهان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده نگار کوهی
- استاد راهنما فهیمه دانشگر مهرانگیز مظاهری تهرانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
امروزه دیگر گرافیک تنها هنر نیست بلکه نقشی رسانه ای به خود گرفته است. از میان گرایش های مختلف نشات گرفته از کلیتی بنام گرافیک، گرایشی با عنوان «گرافیک محیطی» جایگاه رسانه ای ویژه و متمایزی دارد. گرافیک محیطی نوعی از گرافیک است که در محیط عمومی عرضه می شود و نقطه تاکید آن جنبه های زیبایی شناسانه است و نه تبلیغات. در این پژوهش نقوش گیاهی و جانوری ایرانیان در دور? هخامنشی و ساسانی خصوصاً نقوش به کار رفته در معماری تخت جمشید و ساسانیان و ادغام این موتیف ها با نقوش تمدن ناسکا و کراپ سیرکل ها مورد بررسی و تطبیق قرار گرفته است. اهداف پژوهنده از این تحقیق اولاً بکر بودن این قضیه بوده است و چون جزو سوالاتی است که بشر هنوز نتوانسته جواب آن را پیدا کند همیشه مسئله ای نو و تازه باقی می ماند، ثانیأ با جمع آوری نظریات دانشمندان و هنرمندان و تاریخدانان و مقایسه آنها با یکدیگر می خواسته به یک نظریه واحد و عقلانی برسد. با بررسی جنبه نمادین این نقوش در طبیعت و تمدن های مختلف بشری شاید بتوان جایگاه و کاربرد آن را در طراحی محیطی امروزی یافت. با جستجوهای فراوانی که انجام شد این نتیجه حاصل شد که نقوش هخامنشی و ساسانی شباهت بسیاری با نقوش کراپ سیرکل ها دارد و می توان با استفاده از نقوش هخامنشی و ساسانی و تلفیق این دو به نقش مایه های تازه ای رسید. با توجه به یافته ها و تحقیق ها در پی یافتن طراحی نوین سنتی برای طراحی محیطی ایران هستم. منابع تصویری که توسط پژوهشگرگردآوری شده است، حاوی تصاویرآثار دور? ساسانی و هخامنشی بوده است و همچنین فرم های هندسی که در کشتزارها به وجود آمده است، در این پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت. وجه تشابه این نقوش در انتزاعی و هندسی بودن آنهاست. کاربرد معانی و مفاهیمی که این خطوط القاء می کنند و همچنین جنب? نمادین این خطوط مورد توجه قرار می گیرد.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی نقوش شالهای ایران و کشمیر
شال ایران از پارچههای نفیس بوده که از آغاز بافت آن اطلاعی در دست نیست، اما در دوره صفویه اهمیت زیادی به تولید آن داده شد و این هنر به اوج شکوفایی خود رسید. شالهای ایران که غالباً در کرمان تولید شدهاند با شالهایی که در دوره حکومت مغولان هند در کشمیر بافته شدهاند، شباهتهای زیادی در نقوش و ترکیببندی دارند و عناصر تزئینی هنر ایران در شالهای کشمیری دیده میشود. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به...
متن کاملبررسی تطبیقی نقوش قالی سیستان با نقوش سفال نخودی شهر سوخته
Sistan rug is one of the most genuine native artifacts of the region which is closely linked to the spirit and substance of the people of this land, since in these years less attention has been paid to this original art and it has been less frequently studied by the relevant experts and researchers, day by day changes has been made in its design and color that has resulted in the deterioration ...
متن کاملبررسی تطبیقی نقوش پارچه های صفوی و گورکانی
پارچهبافی ازجنبه کاربردهای فراوانی که در میان تمامی اقشار جامعه دارد، یکی از پیشروترین و گستردهترین صنایع در بین کشورهای مسلمان، از جمله ایران و هند بهشمار میرود. بههمین دلیل سدههای نهم تا یازدهم هجریقمری - پانزدهم تا هفدهممیلادی از نظر پیشرفت و گسترش هنر پارچهبافی صفوی و گورکانی با اهمیت است. این دو با داشتن ارتباط فرهنگی و هنری در سدههای پیشین، بهویژه در زمان حکومتصفویه، تاثیرات ب...
متن کاملمطالعه تطبیقی- تحلیلی نقوش سفالینه های آقکند با نقوش منسوجات قرن های چهارم تا ششم ه.ق.
The Aghkand potteries have high position in the classification of pottery types of the early Islamic period. Since the researchers assess the start and use of Aghkand potteries from the 4th century to the mid of the middle Ages of Islamic period, so in this paper we perused the comparison of pottery designs of Aghkand and textile designs of Buyid and Seljuk periods that lie in the interval. Whi...
متن کاملبررسی تطبیقی نقوش دستبافتههای ایل شاهسون و قفقاز
The majority of the Shasavan tribe lives in northwest Iran near the city of Ardabil and Dasht-e Moghan. Small groups of Shahsavan, however, moved to central Iran near Saveh, Garmsar, and Varamin. In Farsi (official language of Iran) Shahsavan means "those who love the Shah (king)"; Most of their weavings consist of practical pieces such as saddle bags, traveling bags and animal trappi...
متن کاملمطالعه تطبیقی- تحلیلی نقوش سفالینه های آقکند با نقوش منسوجات قرن های چهارم تا ششم ه.ق.
سفالگری یکی از دیرینه ترین هنرهایی است که تجلی گاه باورها، اساطیر و جهان بینی تمدن های بشری به شمار می آید و نقوشی که بر سفال نقش می بندد، معرف میراثی است که در آن بستر به وجود آمده است. هنر سفالگری در طی نخستین سده های اسلامی، غنا و ارزشی بیش از پیش یافت. در طبقه بندی انواع سفالینه های دوره اسلامی، سفال های نوع آقکند از جایگاه ویژه ای برخوردارند. در مقاله حاضر، سعی شده تا پس از ترسیم پیش زمینه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023